رپورتاژ آگهی چیست؟ همه چیز در مورد رپورتاژ


یکی از کلمات پر کاربرد در دنیای سئو، محتوا و دیجیتال مارکتینگ، رپورتاژ آگهی است. اما رپورتاژ آگهی چیست و چه کاربردی دارد؟ رپرتاژ آگهی یا همان Advertorial به تبلیغات متنی گفته می شود که در قالب یک خبر یا گزارش منتشر می شود. انتشار رپورتاژ خبری یکی از موثرترین روش ها برای برندینگ و بهتر دیده شدن کسب و کارها است.
اما هر نوع محتوایی رپورتاژ محسوب می شود؟ برای نوشتن رپرتاژ آگهی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ Advertorial چه تاثیری در بهبود رتبه سایت دارد؟ آیا رپورتاژ آگهی یک نوع تبلیغ محسوب می شود؟ در این مقاله موبیتو قصد داریم تا شما را با رپورتاژ آگهی و اهمیت آن در بهبود رتبه سایت و برندینگ کسب و کارها آشنا کنیم.



مفهوم رپورتاژ آگهی

بسیاری از افراد در گذشته در مقابل تبلیغات جبهه می گرفتند و تصور می کردند کالاهایی که تبلیغ می شوند بی کیفیت هستند. اما با گذشت سال ها و رقابتی شدن محصولات و خدمات، تبلیغات به یکی از ضروری ترین راه ها برای فروش تبدیل شدند. به طوری که بدون تبلیغات هیچ شانسی برای رقابت با برندهای بزرگ و دیده شدن نخواهید داشت.

از این رو کم کم روش های مختلفی برای تبلیغات ایجاد شدند. یکی از این روش ها که علاوه بر برندینگ، در بالا بردن رتبه سایت تاثیر به سزایی دارد، رپرتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری است. شاید بارها دیده باشید که بسیاری از کسب و کارها در سایت های پر بازدید و سایت های خبری رپورتاژ آگهی منتشر کرده اند.

رپورتاژ خبری یا Advertorial نوعی اطلاعیه است که برای اطلاع رسانی در مورد اتفاقات و رویدادهای مهم کسب و کار در رسانه های مختلف منتشر می شود. اتفاقاتی مثل ویژگی های خدمات یا محصول، معرفی جدیدترین محصولات، اطلاع رسانی در مورد تخفیفات و ....

با نوشتن اصولی رپورتاژ آگهی می توانید مخاطبان را به مسیر دلخواهتان هدایت کنید و فروش خود را افزایش دهید. از طرف دیگر اگر برای کسب و کار خود سایت راه اندازی کرده باشید، می دانید که بازاریابی اینترنتی و سئو برای بالا بردن رتبه سایت ضروری است. رپرتاژ یکی از اصلی ترین مواردی است که روی سئو تاثیر می گذارد.



تاریخچه رپورتاژ آگهی در جهان

موضوع رپرتاژ برای اولین بار در سال 1945 میلادی، درست بعد از اتمام جنگ جهانی مطرح شد. رپورتاژ که از کلمه Report گرفته شده، به معنای گزارش است. در آن زمان که هنوز اینترنت وجود نداشت، هدف از رپرتاژ بررسی و صحبت در مورد چندین کالا مختلف به صورت کاملاً بی طرفانه بود. به گونه ای که پس از بررسی مزیت و معایب کالاها، آن را به مخاطبان معرفی کند. در این صورت اگر نویسنده از یک کالا تعریف و تمجید می کرد، مخاطبان به صورت ناخودآگاه به آن جذب می شدند. پس می توان رپورتاژ اگهی را نوعی تبلیغ منصفانه و حقیقی بدانیم. رپورتاژ آگهی نه تنها در معرفی محصول و خدمات نقش به سزایی دارد، بلکه باعث اعتماد سازی برند شما نزد مخاطبان می شود.



تاثیر Advertorial در سئو سایت

بسیاری از سایت ها برای افزایش رتبه کلمات کلیدی مهم خود در موتورهای جستجو از بک لینک و رپورتاژ آگهی استفاده می کنند. با انتشار رپورتاژ آگهی در سایت های معروف می توانید رتبه سایت خود را افزایش دهید و سریع تر به نتایج برتر گوگل برسید. چرا که از طریق رپورتاژ آگهی ورودی دریافت می کنید و نرخ کلیک خود را افزایش می دهید.



تاثیر Advertorial در جذب مشتری

با انتشار رپورتاژ آگهی می توانید شانس خود را برای تبدیل کاربران سایت میزبان به مشتریان خود افزایش دهید. با نگارش رپورتاژ اصولی می توانید حس اعتماد را بین مخاطبان خود ایجاد کنید و کاربران را با محصولات و خدمات آشنا کنید.



ویژگی های رپورتاژ آگهی

  • معرفی محصول و خدمات
  • رقابت با برندهای و شرکت های مشابه
  • افزایش ترافیک سایت
  • گرفتن بک لینک فالو
  • بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل
  • امکان انتشار رپورتاژ در طیف وسیعی از رسانه ها (از جمله سایت های خبری، آموزشی و ...)
  • افزایش شانس دیده شدن خدمات و محصولات برند
  • مناسب برای تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ یا هر موضوعی
  • برندینگ و افزایش اعتبار برند
  • هزینه مقرون به صرفه و مناسب
  • دائمی بودن رپورتاژ
  • اهمیت بالا در سئو خارجی و بهبود رتبه سئو


چگونه رپورتاژ بنویسیم؟

درست است که رپورتاژ آگهی نوعی از تبلیغات محسوب می شود؛ اما در رپورتاژ آگهی باید به صورت بی طرفانه محتوا را بنویسید. برای نگارش رپورتاژ آگهی باید از مجموعه نکاتی پیروی کنید که در ادامه اشاره کردیم.

  1. رعایت ساختار اصلی رپورتاژ: محتوا رپرتاژ شما همانند دیگر انواع محتوا باید دارای مقدمه، بدنه و نتیجه گیری باشد. شما می توانید رپرتاژ را به صورت خبری یا مقاله ای بنویسید. سعی کنید با توجه به نگارش سایت میزبان رپورتاژ خود را تهیه کنید.
  2. خودداری از کپی برداری: محتوا خود را به هیچ عنوان از روی رپورتاژ دیگر سایت ها ننویسید.
  3. نوشتن تیتر جذاب: حتماً از تیترهای جذاب و سؤال برانگیز استفاده کنید. سعی کنید تیتر اصلی و تیترهای داخلی رپورتاژ را به صورت جذاب انتخاب کنید تا مخاطب ترغیب شود محتوا شما را بخواند.
  4. استفاده از کلمات کلیدی: هنگام نگارش رپورتاژ آگهی حتما از کلمات کلیدی و کلمات کلیدی مشابه آن استفاده کنید.
  5. ایجاد نیاز برای مخاطب: سعی کنید دلایل استفاده از محصول یا خدمات را در رپورتاژ بنویسید. به مخاطبان بگویید که برای چه باید از محصول یا خدمات شما استفاده کند.
  6. استفاده از محتوا تصویری: از تصاویر جذاب، ویدئو یا اینفوگرافی استفاده کنید.
  7. کوتاه نویسی: از نوشتن محتوای طولانی خودداری کنید. سعی کنید تا حد امکان رپورتاژ شما کوتاه باشد تا کاربران بدون خستگی مطلب شما را تا انتها بخوانند.


اگر تخصص کافی در نگارش رپورتاژ آگهی ندارید و می خواهید رپورتاژ اصولی داشته باشید، تیم تولید محتوا موبیتو راه حل مشکل شما است.



تعرفه رپورتاژ (Advertorial) چقدر است؟

برای انتشار رپورتاژ در سایت ها باید هزینه بپردازید. هزینه انتشار رپورتاژ در هر سایتی نیز متفاوت است. به طوری که ممکن است دو سایت از نظر موضوعی با یکدیگر یکسان باشند اما تعرفه آن ها تفاوت داشته باشد. به طور کلی قیمت رپورتاژ آگهی با توجه به (Domain Authority)، (Page Authority)، (Alexa Rank)، (Spam Score) و کیفیت سایت تعیین می شود.


از آنجا که ارتباط با سایت های مختلف کاری دشوار و زمان بر است، می توانید از طریق سایت های منتشر کننده رپورتاژ، رپورتاژ آگهی بخرید.



سوالات متداول

آیا رپورتاژ آگهی در سئو و رتبه سایت تاثیر می گذارد؟

بله، انتشار رپورتاژ آگهی در سایت های پر بازدید باعث افزایش رتبه کلمات کلیدی سایت و بهبود سئو می شود.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی یا همان Advertorial به تبلیغات متنی گفته می شود که در قالب خبر یا گزارش منتشر می شود.

ویژگی های رپورتاژ آگهی چیست؟

افزایش ترافیک سایت، افزایش رتبه کلمات کلیدی مهم، هزینه مقرون به صرفه، اعتماد سازی، معرفی محصول یا خدمات و ایجاد بستری برای رقابت با کسب و کارهای مشابه از ویژگی های اصلی رپورتاژ آگهی است.

تماس با ما